Aargauer Kunsthaus & Franziska Dürr

6 februari 2009 - Baden, Zwitserland

Woensdag had ik mijn eerste interview in Zwitserland. Ik ging het gesprek voeren met Franziska Dürr de oprichtster van die Museumslupe. Om 9 uur moest ik in Aarau zijn, in het museum Aargauer Kunsthaus.

KUNST ELTERN
Voordat ik haar ging interviewen mocht ik mee lopen met het educatie programma: Kunst Eltern. In dat programma geef je hele jonge kinderen, leeftijd 1 tot een jaar of 5, en hun ouders een rondleiding door het museum. Omdat het vakantietijd is in Zwitserland, kwam er maar één kind opdagen. Een jochie van twee jaar. Wat had hij een geluk dat hij met 3 vrouwen op stap mocht.
Hij had een schep bij zich en liep de hele tijd nonchalant met zijn hand in zn broekzak. Nu al een stoere kerel. Hij praatte de hele tijd lange zinnen, die we niet begrepen, terwijl hij dacht dat hij hele gesprekken met ons voerde.
Je gaat heel anders tegen kunst aankijken als je met zulke jonge kinderen door het museum loopt. In hun wisseltentoonstelling hadden ze levenende papagaaien, daar kun je met een kind echt uren naar blijven kijken.
Vervolgens gingen we op zoek naar een steenbok in schilderijen. In eerste instantie konden we geen steenbok vinden en kregen we even een hartverzakking toen Bella, het jochie, met zijn schep in een schilderij begon te ‚graven‘.
Door te zoeken naar een bepaald dier neem je meer details waar als je naar een schilderij kijkt. Ook vertelde Franziska een verhaal bij een schilderij zodat het echt tot leven kwam.
Uiteindelijk vonden we beneden honderden steenbokken, volgens mij had deze kunstenaar een fetish met steenbokken. En met brood. Wat zou dat over haar zeggen?

Een leuke dag!
Na het programma wilde ik eigenlijk aan het interview beginnen. Maar Franziska wilde me beter leren kennen. Dus vertelde ik haar over mijn opleidingen en hoe ik op het idee ben gekomen om mijn afstudeerscriptie te schrijven over die Museumslupe.
Ik had ook verteld dat ik Multimedia vormgeven had gestudeerd en dat kwam Franziska goed uit, ze zijn nu bezig met een nieuwe kinder website voor het museum. Op dat museum stellen ze hun vaste collectie voor aan kinderen. Dat doen ze doormiddel van spelletjes. Zo kunnen kinderen schilderijnen tot in het kleinste detail bekijken. Of ze stellen hun eigen tentoonstelling samen door schildrijen uit de database te kiezen door middel van zoektermen zoals bergen, zon, geel en rood.
Bij sommige onderdelen van de website hadden ze nog advies nodig en dat mocht ik geven. Dat is echt cool. Ik zat hen de hele tijd tips te geven over websites en marketing, van hun leerde ik ook veel dingen die ik in Nederland zeker ook wil gaan toepassen in musea.

Het interview voeren ging heel makkelijk. Het was gewoon heel erg gezellig. Franziska hielp me verder met het kiezen van musea die ik verder nog moet interviewen. Ook gaf ze aan dat ik zeker met de Zwitserse Museumvereniging moest gaan praten en de Zwitserse museumkaart.  Daarnaast gaf ik aan dat ik nog scholen wilde spreken die gebruik maken van de website. In totaal moet ik nu nog zo een 14 interviews afnemen. Pff… mn hele scriptie is eigenlijk gebaseerd op publieksonderzoek…
Nu maar hopen dat die mensen bereid zijn om mee te werken aan de interviews. Ik reis vortaan stad en land af om met die mensen te praten, net een journalist :P

Uit eindelijk ging ik rond half 4 naar huis. En lang maar een gezellig dagje, ik hoor nu al bij het team zeiden ze tegen me. Ik werd uitgenodigd om met andere programma’s mee te helpen. Ik moest zeker nog vaker langs komen. Dat ga ik ook graag doen.
Al die mensen die in het Aargauer Kunsthaus werken, zijn zo aardig. Met Cecile, een stagiaire uit Zürich heb ik een afspraak gemaakt dat mij Zürich laat zien. Heb er nu al zin in.

1. Diteke:
    6 februari 2009
    14 interviews... Wow! Heel veel succes dan maar! ;)
  2. Katarina:
    10 februari 2009
    Yo Phien,

Jeempie wat een verhaal klinkt echt super tof :D
    Brood en bokken uuh ja mischien wou ze vroeger graag een kinder boederij;) geen idee maar wel grappig.
    Je foto's zijn ook leuk, ik vraag me nu wel af hoe klein je kamertje in NL dan is maar daar kom ik vast nog wel een keertje achter,
    heel veel plezier (K) Kat