Reis en aankomst in la Swiss

3 februari 2009

Zondag avond vertrok ik met de trein vanaf Utrecht Centraal naar Baden, mijn nieuwe verblijfplaats gedurende de volgende 3 maanden in der Schweiz. Om de reis een goede start te geven, vertrokken we een halfuur later dan gepland.
Gelukkig haalde de trein de vertraging gedurende de reis in, zodat ik de volgende ochtend precies om 07:59 aankam in Baden. Schweizer Züge fahren halt immer pünktlich.

Ik was nog nooit eerder met de nachttrein gereisd. Ik was benieuwd naar de comfort en natuurlijk mijn slaap genoten. Ik sliep in een couchette voor 4 personen. Vanaf Utrecht deelde ik mijn kamer met een jongen uit Lausanne, met hem kon ik alvast mijn Duits gaan opfrissen, dat sprak hij ook omdat hij in Zürich had gestudeerd (in Zwitserland spreekt met 4 talen; Duits, Italiaans, Frans en Retroromaans) aan het Frans wilde ik me niet wagen.
We hebben gezellig gebabbeld en vervolgens gingen we slapen. Gedurende de rit kregen we nog 2 mede slaapgenoten erbij: snurkman en brilman. Van de eerst genoemde heb ik enige slaaphinder ondervonden, vooral tijdens de stilstand op verscheidene stations.

In Basel werd ik wakker en kon vervolgens niet meer inslapen omdat ik dacht dat anders het station ging missen. Vanaf daar hadden we namelijk nog slechts 3 kwartier reistijd.  Ik liep de gang op om vervolgens buiten een super mooi sneeuw landschap aan me voorbij zien gaan.

Op Baden werd ik opgehaald door Clarli. Bij haar en haar man Werner zal ik de volgende maanden wonen, op de Eulenweg. Dat is gelukkig geen al te grote omschakeling vanaf Uilenstede…
Al kan ik nu niet meer gitarhero, rummycub, carcazone, poker en scrabble meer spelen.
Ik woon nu boven op een berg, een bergje voor Zwitserse begrippen dat wel. Maar ik moest dus mn koffer van meer dan 20 kilo naar boven zeulen. Mijn rechterarm is daarom nu enorm gespierd.

Die middag heb ik eerst 2 uur slaap ingehaald, door de zenuwen en snurkman toch niet zoveel slaap gehad. Daarna ben ik de stad in geweest zodat ik nu in het bezit ben van een Zwitsers telefoonnummer en een Zwitserse OV kaart.  Moge het Zwitserland avontuur nu echt beginnen.

1. roosje:
    Hey Phien!!

je hebt in ieder geval geen saaie reis gehad!! Haha! Nouja, verder wilde ik je in ieder geval nog heel veel plezier wensen en ik ga je verhalen allemaal lezen hoor!!
    Succes en tot over 3 maandjes...

Liefs, Roos
  2. Diteke:
    3 februari 2009
    Oh, sneeuwlandschap... Ik ben nu al jaloers!

Heel veel plezier gewenst... en uiteraard heel veel succes met je scriptie!
  3. Maartje:
    Hey Phien!

Wat klinkt dat al stoer zeg! Je beleeft al gelijk allemaal avonturen haha.

Ik ben erg benieuwd wat je nog meer gaat beleven! Ik hou iig je blog in de gaten!

Veel liefs Maartje
  4. Katarina:
    Hoi Phien,

Nu op de terug weg die koffer van 30 kilo tegen gaan houden;)
    Maar het klinkt nu al erg leuk :) ik wens je echt een super tijd te gemoed. Hier in het koude en wat nattige Nederland is alles rustig. Ik breng mijn dagen op de RWA door waar mening docent een wenkbrauw optrekt en zich af vraagt wat ik daar geukkig in het gezeldschap van Merousch toch rondloop.
    Ik hoop graag te horen van al je bevindingen en natuurlijk van de Zwitserse mannen.
    Liefs Kat
  5. Jonneke:
    Heej Pien!
    Ik ben blij dat je een goede reis hebt gehad (ondackt snurkman ;)) Wel echt balen van je laptop zeg! Kan me voorstellen dat je flinkt baalt!
    Heel veel succes nog en heel veel plezier! Ik volg je op de voet ;)

Liefs Jon